Wat is integratieve kindertherapie?
Integratieve Kindertherapie gaat ervan uit dat alles met elkaar in verband staat: lichaam, gedrag, denken, gevoel, emoties, cultuur, spiritualiteit en relaties. Relaties binnen het gezin en de familie en daarbuiten op school, op de opvang, de sportclub en met vriendjes en vriendinnetjes.
Kracht van binnenuit
De basisgedachte van Integratieve therapie is dat elk kind de wijsheid en kracht in zich heeft om gelukkig te worden. Elk kind beschikt over interne hulpbronnen en heeft uiteindelijk voldoende zelfoplossend vermogen in zich. Soms kan je kind die kracht even niet vinden en dan geeft het signalen af: hij of zij is plotseling boos, verdrietig, angstig, zeurt of dramt veel, of is vaak ongehoorzaam. Ook stille en teruggetrokken kinderen willen je meestal iets duidelijk maken.
Mijn rol als integratief kindertherapeut is om een kind die kracht te laten (her)vinden zodat het weer gemakkelijker en gelukkiger zijn eigen weg kan gaan.
Waarvoor kun je langskomen?
Je kunt bij mij terecht als je ziet dat je kind niet lekker in zijn/haar vel zit en zelf niet goed weet wat je daar aan kunt doen. Er hoeft lang niet altijd iets ergs aan de hand te zijn. Soms heeft je kind gewoon een zetje of wat meer zelfvertrouwen nodig om weer verder te gaan. Dat is precies waarmee ik kan helpen. Op een speelse, ontspannen manier in de veilige omgeving van mijn kindvriendelijk ingerichte praktijk.
Waarmee kan ik je kind helpen?
In mijn praktijk help ik kinderen met zeer uiteenlopende vragen, klachten en problemen. Ook al heb je zelf al van alles geprobeerd of andere hulp gehad: ik kan je kind vaak wèl helpen. Hoe? Samen met je kind ga ik op zoek naar zijn interne hulpbronnen om deze weer te activeren. Daardoor gaat je kind weer geloven in zijn kracht en van daaruit kan het weer kan gaan handelen. Namelijk het probleem oplossen of er mee leren omgaan.
Hieronder een aantal voorbeelden van problemen waarmee kinderen bij mij komen:
- Hoogbegaafd en/of hooggevoelig zijn;
- Emotionele problemen: faalangst, andere angsten voor bijvoorbeeld water, honden, inbrekers of logeren, problemen bij scheiding, verhuizing, verlies, dood of trauma;
Sociale problemen op school of met vrienden/vriendinnen, gevoel van eenzaamheid, verlegen zijn;
- Gedragsproblemen, zoals pesten, agressief zijn, teruggetrokken of juist druk zijn, liegen, ongehoorzaam zijn, moeilijk kunnen concentreren, zeuren;
Aangeleerde probleemgewoontes als nagelbijten, duimen, tandenknarsen, haarplukken, wel of niet eten;
Psychosomatische klachten als slaapproblemen, buikpijn en hoofdpijn (de dokter is al geraadpleegd maar hij/zij kan de oorzaak niet achterhalen);
Ontwikkelingsfaseproblematiek in zindelijkheid (bijvoorbeeld bedplassen), taal/spraak, slapen, motoriek;
- Leren omgaan met een diagnose als ADHD, ADD, PDDNOS, autisme of een chronische ziekte. Hierbij is de therapie niet bedoeld om te genezen, maar om ermee leren om te gaan.